Πέμπτη, 5 Φεβρουαρίου 2009

Νυμφαίο - Παραδειγμα προς μιμηση


AΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΙΟΡΔΑΝΟΓΛΟΥ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΘΗΝΑ ΚΑΖΟΛΕΑ
Oσες φορές κι αν ανηφορίσουμε στο Βίτσι για να συναντήσουμε το Nυμφαίο, ένα από τα ομορφότερα χωριά της Ελλάδας, δεν θα μας διαψεύσει. O χειμώνας εδώ έχει την ομορφιά μιας γενναιόδωρης Φύσης και την αρχοντιά των ανθρώπων που ξέρουν ότι ο τουρισμός είναι μια ευγενής τέχνη φιλοξενίας.
Αυτή τη φορά είναι αλλιώς. Αυτή τη φορά το χωριό είναι κρυμμένο μέσα στα πέπλα της ομίχλης. Οι ατελείωτοι νοτιάδες του Νοέμβρη με τα σιγανά ψιλόβροχα σκέπασαν με ένα παχύ ατμό το όμορφο χωριό. Ακίνητη σιωπή στα καλντερίμια, η ομίχλη ρουφάει τους ήχους σαν το χιόνι. Ωραία σιωπηλά σπίτια αναδύονται μέσα σε μυρωδιές υγρές, καθώς περπατάμε στο μυστηριακό σκηνικό. Κατηφορίζουμε στο κέντρο του χωριού για καφέ. Κοιτάζω την ομίχλη και σκέφτομαι τι υπήρχε εδώ πριν από 20 χρόνια: ένα ακόμη ορεινό χωριό που αργοπέθαινε.
Το Νυμφαίο, ανελέητα χτυπημένο από τον Eμφύλιο και τη μετανάστευση, περίμενε τη μοίρα του. «Την περίοδο 1950 - 1960 επήλθε η μεγάλη ερήμωση. Γύρω στο '57 - '58 έκλεισε ο δασικός συνεταιρισμός και όλοι σχεδόν έφυγαν για την Καστοριά ώστε να δουλέψουν στη γούνα», μου λέει ο σημερινός πρόεδρος του Νυμφαίου Γιώργος Μπουτάρης. «Τα σπίτια γκρεμίζονταν -τα 2/3 του χωριού είχαν καταρρεύσει- τα παλιά καλντερίμια χορταριασμένα θάβονταν κάτω από τη θεριεμένη βλάστηση και ελάχιστοι κάτοικοι, οι περισσότεροι αγελαδοτρόφοι, παρέμεναν στις πατρογονικές τους εστίες. Το 1994 στο Νυμφαίο είχαν απομείνει μόλις 35 ψυχές (κάποτε εδώ ζούσαν 3.000 άνθρωποι!). Η κοινότητα είχε χρέος στην Αγροτική Τράπεζα για δάνειο 12 εκατ. δραχμές (με 28% επιτόκιο!) και το κοινοτικό ταμείο ήταν μείον 3 εκατ. δραχμές. Το τι έγινε μετά το περιγράφει γλαφυρά ο βασικός του πρωταγωνιστής: «...διεξαγόταν αγώνας με το χρόνο και η κλεψύδρα είχε εξαντληθεί. Μερικοί κόκκοι μονάχα απέμειναν διαθέσιμοι. Ή τώρα ή ποτέ». Αυτό επαναλάμβαναν πιεστικά όσοι φίλοι με προέτρεπαν να κατέλθω υποψήφιος πρόεδρος της κοινότητας στα καλά καθούμενα…
- Καλά είστε τρελοί;
- Oχι εμείς, εσύ είσαι ο τρελός.
Eτσι έγινα ο τρελός του χωριού επί δώδεκα ολόκληρα χρόνια…»
Αυτά δηλώνει στο βιβλίο Βίβλος Φιλοξενίας ο Νίκος Μέρτζος, διάσημος Θεσσαλονικιός δημοσιογράφος και συγγραφέας, θρυλική μορφή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την Ελλάδα και για 12 χρόνια πρόεδρος της Κοινότητας Νυμφαίου. Τι σκέφτηκε λοιπόν ο δαιμόνιος αυτός Βλάχος για να βγει το χωριό από το αδιέξοδο και να ξαναζωντανέψει; «…οικονομία δεν υπήρχε. Ανέκαθεν ο τόπος δεν παρήγαγε τίποτε άλλο παρά μόνον ανθρώπους. Οι άνθρωποί του ωστόσο είχαν παραγάγει πολιτισμό, παράδοση, αρχιτεκτονική, παιδεία, ιστορία. Επιπλέον, ο τόπος είχε μεγάλη ομορφιά και άθικτη μια παρθένα Φύση. Αυτά ήταν τα μοναδικά του πλεονεκτήματα αλλά ήταν στρατηγικά και μπορούσαν να αξιοποιηθούν συνολικά με μια δέσμη ενεργειών. Aρα η οικονομία ήταν ο τουρισμός…»
Από το 1995 άρχισε ένας αγώνας δρόμου να βρεθούν πόροι, να γίνουν μελέτες, να ευαισθητοποιηθούν χορηγοί. Με ευρωπαϊκό αλλά και ελληνικό ιδιωτικό χρήμα το χωριό αρχίζει να ξαναζωντανεύει. Eίναι εκπληκτικό το πώς η αναγέννηση αυτού του τόπου υπήρξε η αφορμή για να «συναντηθούν» άνθρωποι διαφορετικής καταγωγής αλλά και πολιτικών πεποιθήσεων. Στο Νυμφαίο ο «βαμμένος δεξιός» Μέρτζος συναντήθηκε δημιουργικά με το κυβερνών τότε ΠΑΣΟΚ του Λαλιώτη και του Σηφουνάκη, «…αλλά δεν συναντηθήκαμε κομματικά ούτε πολιτικά. Αφήσαμε όσα πολλά μας χωρίζουν και ανταμώσαμε στα ουσιαστικά και διαχρονικά ηθικά κληροδοτήματα του έθνους. Η δύσκολη συνάντηση απεδείχθη συγκινητική και ιδίως απελευθερωτική.
Απελευθέρωσε καθοριστικούς ανθρώπους, ενέπνευσε εμβρόντητους άλλους, ελευθέρωσε ιδέες παραγωγικές και ενωτικές...», γράφει ο Μέρτζος.Η προσπάθεια κάρπισε γρή-γορα. Ξαναφτιάχτηκαν καλντερίμια, ξαναστήθηκαν υποδομές, παλιοί Νυμφαιώτες επέστρεψαν και επισκεύασαν τα σπίτια τους, έγιναν οι πρώτοι ξενώνες, ξεκίνησε η δράση του Αρκτούρου με το καταφύγιο της αρκούδας. Δημιουργήθηκαν θέσεις εργασίας, ήρθαν νέοι άνθρωποι στο χωριό. Ο τουρισμός ήταν το «κλειδί» της αναγέννησης, αλλά ποιος τουρισμός; «Ο Μέρτζος ανέδειξε το Νυμφαίο ως πρότυπο ανάπτυξης του ήπιου τουρισμού», τονίζει ο σημερινός πρόεδρος (ο οποίος ήταν επί 12 χρόνια γραμματέας της κοινότητας και δεξί χέρι του Μέρτζου). «Ηπιος τουρισμός σημαίνει μικρές αγροτοτουριστικές μονάδες που θα επιφέρουν οικονομικά οφέλη ισομερώς σε όλους. Ο μεγαλύτερος ξενώνας σήμερα στο Νυμφαίο έχει μόνο 10 δωμάτια. Το Νυμφαίο δεν πρόκειται να αλλάξει. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις αλλά και αυστηρότητα στην επιλογή. Πρέπει να προσέξουμε πολύ…» Η ομίχλη διαλύεται για λίγο και ακούω το σφυρί του πετρά να ξαναδουλεύει.Ο Τζέλης Λίτσος και τα μαστόρια του από την Πρεμετή, την Ντίμπρα και το Ελμπασάν ξαναστήνουν ένα αρχοντόσπιτο. «Hρθα στο χωριό το 1996», λέει ο Τζέλης. «Hταν άλλο χωριό τότε. Φτιάξαμε καλντερίμια, σπίτια, δρόμους... Αν δεν ήταν ο Μέρτζος, δεν ξέρω πώς θα ήταν το χωριό σήμερα…» Στο Νυμφαίο αναστηλώθηκαν περίπου 200 σπίτια, χτίστηκαν πάνω από 20 νέα και φτιάχτηκαν 70.000 τ.μ. καλντερίμια. Αληθινή αναγέννηση, όχι αστεία…
Στο καφενείο O Ναύαρχος, η κάπνα από τα τσιγάρα ανεβαίνει. Aκούς Βλάχικα και Ελληνικά από τους θαμώνες, βλέπεις έναν τύπο που φοράει κασκέτο NYPD και την τηλεόραση να παίζει πρωινάδικα. Μυρίζει καφές και τσουκνιδόπιτα. «Φύγαμε το '68 16 οικογένειες από το Νυμφαίο για την Καστοριά», μας λέει σερβίροντας τον καφέ η κυρα-Γιωργία Ζέγα. «Μετά το 1988, ο Γιάννης Μπουτάρης βάζει ανακοίνωση στην εφημερίδα μας «Η Φωνή του Νυμφαίου» πως όποιος θέλει να μείνει μόνιμα στο χωριό θα είναι υπάλληλός μου. Εμείς με τον άντρα μου ήμασταν οι πρώτοι. Φυλάγαμε τα σπίτια τους, δουλεύαμε στους ξενώνες. Γυρίσαμε το '89 έπειτα από 24 χρόνια. Αν δεν ήταν κι ο Μπουτάρης, δεν θα υπήρχε το χωριό…»
Ο Γιάννης Μπουτάρης ήταν η άλλη εμβληματική μορφή της αναγέννησης του χωριού. Δημιούργησε δύο ξενώνες, αναστήλωσε παλιά αρχοντικά της οικογένειας, άνοιξε θέσεις εργασίας και πάνω απ' όλα οραματίστηκε και έστησε τον Αρκτούρο, σταθερό πόλο έλξης επισκεπτών.Ο Γιάννης Μπουτάρης είναι άλλος ένας από τους «τελευταίους των Μοϊκανών» - φράση που μου έλεγε πολύ συχνά κάποτε ο Νίκος Μέρτζος. Η σειρά των επώνυμων ευεργετών του Νυμφαίου είναι μεγάλη: Σωσσίδης, Δούδος, Φίστας, Ρόζας και άλλοι πολλοί, επώνυμοι και πολλοί ανώνυμοι, Νεβεσκιώτες και μη. Ζητάω από τη γελαστή κυρα-Γιωργία να μου πει μια ευχή αν είχε έναν απ' όλους μπροστά της. «Ζι γκίνες μπνες μουτς άνι…», λέει. Να ζήσεις πολλά χρόνια, δηλαδή.
Passport, Εφημερίδα Η Καθημερινή

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Νυμφαίο, πολυπαινεμένο, όμορφο για τους τουρίστες, αλλά σκηνικό μιας πραγματικότητας που δεν υπάρχει. Δεν θα ήθελα τον Ασπροπόταμο να καταντά ντεκόρ για τουριστική κατανάλωση. Ας αναζητήσουμε έναν άλλο δρόμο από την πεπατημένη ευπρέπεια του Νυμφαίου, του Πάπιγκου ή της Στεμνίτσας.

δημητριος είπε...

εγώ προσωπικά πιστεύω ότι είναι πολύ καλύτερο το Νυμφαίο από το 60%της αρχιτεκτονικής του Ασπροποταμου όπου κυριαρχούν οι κόκκινοι, ασημένιοι και γκρι τσίγκοι μαζί και ''μοντέρνα'' αρχιτεκτονική που δεν έχει καμία σχέση με την περιοχή (έχω δει ακόμα και σπίτι τύπου βόριας Ευρώπης με σκεπή σε σχήμα κώνου!!!). Το Νυμφαίο έχει αρχιτεκτονική ομοιομορφία με γκρι τσίγκο ή πλάκες και ίδιο αρχιτεκτονικό μοτίβο. Διέπεται δηλαδή η αρχιτεκτονική από κανόνες! χωρίς κανόνες η αρμονία μετατρέπεται σε χάος. όσον αφορά τον τουρισμό του Νυμφαίου πρόκειται για ένα τουρισμό ήπιο και με σεβασμό στο περιβάλλον. σε μια εποχή που η κτηνοτροφία έχει συρρικνωθεί ο ήπιος τουρισμός αποτελεί τη μόνη διέξοδο από την ερήμωση. Το ερώτημα είναι θέλουμε έναν ασπροποταμο που να μοιάζει με το Μέτσοβο ή με χωριά φαντάσματα;

Ανώνυμος είπε...

gia na ginei o Aspropotamos Metsovo, theloume kosmo na rthei na meinei monima... kai episis anthropous pou tha valoun fragka... to metsovo den egine apo mono tou, oti paragete tora ekei, einai me lefta dorees apo metsovites tou eksoterikou...

oso gia ta spitia ston aspropotamo, sigoura tha eprepe na lifthei merimna... alla akoma kai sto xaliki kai stin anthousa pou einai xaraktirismena os paradosiaka... iparxoun ektromata pistis antigrafis tou spitiou tou kathenos sta farsala, mi sou po kai kalitero,

Dimitrie, ta xoria mas vgikan apo to polemo rimagmena, oi pappoudes mas koitousan na mazepsoun lefta prota na anastilosoun ta mnimeia tis perioxis (eixan entono to aisthima tis koinoktimosinis tote) ta spitia tous ta ftiaksan proxeira kai grigora, oso pio leitourgika ginotan, kai stin epomeni fasi pername se auto pou anaferesai to ontos karakitsiario, spitia megala gia to fatsimare, pou ta anoigoun gia deka meres to xrono, me kouzines kai salonia pou zitima an mageireuoun pleon pote, kai an ipodexontai i kaloune kosmo sto spitia tous.... distixos pleon oi ntopioi ta xairontai oi paratheristes pou olo tha auksanonte, me anamenomeni sirriknosi ton paradoseon kai epivolis tis nootropias tou paratheristi... tin opoia oikiopoiounte pliros kai oi magazatores pleon...

auto einai to nimfaio tora... ena apla omorfo men alla paratheristiko xorio, me paratheristes pou den exoun kamia sxesi me tous ntopious...
Exeis akousei gia kana panigiri sto nimfaio??? auto pou akous einai mono gia ton arktouro pou ton exeis kai os banner kiolas, lefta dimitrie, polla lefta exoun fagothei apo tous kirious tou arktourou, business i oikologia... giati autoi pou tin euaggelizontai konomane, zoune apo auto...

tetoio tourismo, apo vlamenous kaxam agrotouristes, de to theloume... oute apo tzipares pou pernane apo ta xoria kai mas koitane les kai kanoun safari paratirontas tous ithageneis.

kala einai ta paradeigmata, alla antigrafontas ena arthro pou graftike gia na sigkinisei kai na proselkisei sterimenous kai ek ton pragmaton mpouxtismenous anthropous, de proteinoume tipota gia ton topo mas...

o mpoutaris exontas kai tin oikonomiki euxeria ( kai polles epidotiseis) anastilose dio spitia kai ta ekane ksenones taxam gia ti psixi tis manas tou... ela omos, pou oi ksenones poulithikane perisi se megalo iatriko omilo gia enos neou tipou sanatoria, pou sintoma erxontai kai se mas! vlepe Tous xorigous tou green festival, vlepe tous omilites, asxetoi entelos, mousikoi, iatroi... oti na nai,

ante tha pinoume kana tsipouro parapano... an mas serviroun kiolas se ligo kairo... kai tha mas lene de ginete dinata i mousiki giati anaronoun oi pappoudes dipla sto ksenona...!!!

δημητριος είπε...

πρωτα απ ολα πρεπει να πω οτι ο οποιος διαλογος γινεται στο ιστολογιο ειναι πολυ πιο εποικοδομητικος απο οτι ηταν πριν οταν οι ''αστοιχειωτοι'' εγραφαν τις προσβολες και τις υβρεις τους. Αν δεν μαθουν να σεβονται τους αλλους αναγνωστες δεν θα δουν ποτε σχολιο τους στο aspropotamos.org. οσον αφορα το 60% της αρχιτεκτονικης συμπεριελαμβανα το χαλικι και την Ανθουσα. οσον αφορα τους αγροτουριστες, το green festival και το νυμφαιο δεν συμφωνω απολυτα αλλα αφηνω σε τριτους αναγνωστες να τα σχολιασουν, αν τα σχολιασουν. για το karakitsiario, spitia megala gia to fatsimare που αναφερεσαι πιστευω οτι μπορουν να παρθουν απλα μετρα απο τη κοινοτητα και τους συλλογους οπως και απο τα ατομα για να αποκτησει η περιοχη αρχιτεκτονικη αξια αναφορας.

Ανώνυμος είπε...

SE AYTO TO BLOG DEN GINETE DIALOGOS
GINODE 3 PRAGMATA
1.SRELNEI KAPIOS ENA COMMENT
2.TO EGRINEIS ESU
3.BENEIS KAI APADAS XORIS ESENA NA SE LOGOKRINEI KANEIS
AUTO FILE DEN EINAI DIALOGOS

ALEX

dimitrios είπε...

alex eutixos pou esy boithas to dialogo!!! apo oti thimamai den exeis diatiposei oute mia apospi me epixeirimata!(se antithesi me ton parapano anomimo). opos tha ksereis apo tin empeiria sou oute exo allaksei( to sistima den epitrepei allagi sxoliou) oute exo sbisei sxolio sou (dioti se antithesi me allous sebesai tous allous anagnostes), gia pia logokrisia milame loipon?! ego den 'apantao' stous allous anagnostes, apla to theoro sosto an kapoios exei kanei ton kopo na gkrapsei ena sxolio me epixeirimata na po kai go tin apopsi mou efoson kaneis allos den to kanei!(p.x. esy). I logokrisia einai fainomeno pou sinantatai otan kapoioi anthropoi me sinidisi kai apopseis den exoun bima na milisoun kai na katagkiloun autheresies. as broume prota autous tous anthropous, as broume tis autheresies kai meta milame gia logokrisia! ta pragmata einai apla kai to epanalambano gia teleytaia fora : ean kaneis allos den stelnei anartiseis tha tis kano ego. ean kapoios thelei na kanei sxolia ta kanei kai ego apla ta dimosieyo ektos kai monon ektos einai prosbilitika kai ibristika. makari na ipirxan atoma me amfilegomenes apopseis (efoson tis ipostirizan me epixeirimata) dioti tha eperne megaliteri aksia to blog! gia mena i sizitisi peri egkrisis kai logokrisias teleionei edo, an kapoios grapsei ena sxolio me sebasmo stous allous kai den dimosieythei as paei se ena apo ta polla facebook groups ki as katageilei eponima pleon tin (kata fantasian) autheresia mas!(na doume poios tha faei tis perissoteres ntomates!)

ident είπε...

Δημήτρη, πολύ δύσκολα μπορεί κάποιος να διαφωνήσει με την άποψη ότι το Νυμφαίο έχει πολύ καλύτερη αρχιτεκτονική από εκείνη του Ασπροποτάμου, όπου ο καθένας κάνει ό,τι του κατέβει. Αλλά, ας το παραδεχθούμε, ο Ασπροπόταμος είναι και θα είναι κατά βάση ένα παραθεριστικό κέντρο για εκείνους που κατάγονται από εκεί. Ο τουρισμός μπορεί να είναι μόνο επικουρική δραστηριότητα και εάν γίνει κάποια σχετική συζήτηση μπορώ να αναπτύξω τους λόγους. Χρειάζεται ασφαλώς να φροντίσουμε το πώς χτίζουμε τα σπίτια μας ή το πού πετάμε τα σκουπίδια, αλλά αυτό δεν είναι για χάρη των τουριστών, αλλά για να αισθανόμαστε εμείς καλύτερα στον τόπο μας. Πάντως εάν η Κρανιά καταντούσε Μέτσοβο θα διάλεγα άλλο μέρος για να περάσω το καλοκαίρι μου. Καταλαβαίνω, μιλάω σαν παραθεριστής, αλλά αυτό δεν είμαστε (σχεδόν) όλοι;

δημητριος είπε...

οπως εχω πει ολες οι αποψεις ειναι ευπροσδεκτες στο ιστολογιο (αλλωστε αυτος ειναι ο λογος που υπαρχει) αλλα οι αποψεις ατομων που εχουν διαβασει και εχουν ταξιδεψει την Ελλαδα οπως εσυ ειναι ακομα πιο χρησιμες. προσωπικα δεν μπορω να διαφωνησω με την καλα διατυπωμενη αποψη σου απλα δεν ξερω ποσο ξεκαθαρο ειναι το θεμα του τουρισμου στον Ασπροποταμο. σιγουρα οσοι δεν ζουμε μονιμα (ημιμονιμα ουσιαστικα) στον Ασπροποταμο ειμαστε ρομαντικοι και δεν θελουμε να φτασει ο τουρισμος αλλα η λεξη ''αναγκη'' ειναι πολλες φορες, εκτος απο τρομακτικη, καθοριστικη των εξελιξεων. παρεμβασεις σαν τις δικες σου ειναι χρησιμες για το διαλογο στο ιστολογιο και περιμενουμε αρκετες στο μελλον. αν θα θελες μπορεις να στειλεις αναρτηση για το θεμα του τουρισμου στο info@aspropotamos.org. εναλλακτικα μπορεις να σχολιασεις σε σχετικη αναρτηση που θα γινει συντομα.

Ανώνυμος είπε...

NATA PALI EGRAPSE KATI O XRISTIANOS
TSOUP NA SAI KAI ESU APO KATO NA GRAPSEIS
DEN THELOUME DIALOGO MAZI SOU THELOUME APLA NA SXOLIAZOUME (esto kai me epixirimata opos les)
SE PARAKALO DILADI STAMATISE TO AUTO
DEN FTANEI POU PERNANE TA SXOLIA APO THN EGRISI SOU...
THA STAMATISOUME NA BENOUME
KAI THA FTES ESU
H PERIOXI XRIAZETE OLES TIS APOPSEIS
AN THES NA EISAI TIMITHS TON PADON OK
ALLA KANE TO SOSTA
ALEXANDROS

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ είπε...

Τα βουνά με τις χιονούρες και τ΄ ανεμόβροχα, οι λαγκαδιές και οι λόγγοι με το μουρμούρι τους, οι φιδογυριστές οι ποταμιές και οι γκριζομάτες λίμνες, τα «περιγιάλια τα κρυφά και άσπρα σαν περιστέρια», τα φαράγγια με τα κρεμάμενα νερά, τα δάση της καστανιάς, των πεύκων, των έλατων και της βελανιδιάς, οι κάμποι με τα λιόδεντρα, τα αμπέλια και τους σιτώνες, τα ξινοπερίβολα και τα λουλούδια με τις πλημμύρες του μοσκοβολισμού, τ΄ άγρια τα ζώα και τα πουλιά, η λαμπερή ανατολή και η ροδάτη δύση, η Πλάση η Καλλονή με τις χίλιες ομορφιές και τα μύρια μάγια… Βρυσούλες σκαλιστές στους βράχους, πετρόχτιστα γιοφύρια στις ρεματιές, πλίθινα ξωκλήσια στις ραχούλες, κάστρα και πύργοι στα βουνόλοφα με τα σημάδια των παλιών καιρών, μνημεία χρόνων ηρωικών, δημιουργήματα παλιότερων ανθρώπων … Και οι σημερινοί άνθρωποι της γής,με τις πολλές ντοπιολαλιές και τα δημοτικά τραγούδια, με τα χρυσοϋφαντα των αργαλειών και τα φρέσκα καλούδια του χωριάτικου τραπεζιού, με τα χωρατά στα καφενεδάκια, με τον καφέ στη χόβολη και τις τσιπουριές, με τη γκαρδιακή φιλοξενία και τις συλλογές της λαϊκής παράδοσης και σοφίας ζωντανές....

Ανώνυμος είπε...

'Ενας τόπος σίγουρα από κάποιον που έρχεται για λίγο, είτε είναι περαστικός, είτε παραθεριστής, κρίνεται από αυτό που βλέπει τη δεδομένη στιγμή... και σίγουρα το αισθητικό αποτέλεσμα των χωριών και γενικότερα η κατάσταση που επικρατεί θα μπορούσε κάλλιστα να βελτιωθεί, ώστε να δένει με τη φυσική ομορφιά του Ασπροποτάμου, αλλά μη ξεχνάτε ότι στον Ασπροπόταμο, έχουμε αυτό που κάνει τη διαφορά σε ένα τόπο, ή τουλάχιστον έχουμε αυτό το κάτι παραπάνω που εάν κάποιος θέλει να γνωρίσει ένα τόπο, θα πρέπει να "τον ζήσει".

Φυσικά μιλώ για τους ανθρώπους του Ασπροποτάμου... που υπάρχουν ακόμα, σε αντίθεση με τους παραθεριστές που απλά βλέπουν όμορφα τοπία και κατόπιν τις φωτογραφίες τους... υπάρχουν άνθρωποι που δίνουν ζωή στον Ασπροπόταμο, γιατί τι μένει αν από ένα τόπο φύγουν οι άνθρωποι που το πονάνε, τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν κάποιοι οι οποίοι είναι πάνω τώρα και άλλοι που είναι έτοιμοι να ανέβουν πάνω να ζήσουν;

Οι Ασπροποταμίτες,
κάνουν τη διαφορά.

Αυτοί είναι και που πρέπει να στηριχτούν και όλα τα άλλα θα επακολουθήσουν...

'Οσο υπάρχουν άνθρωποι πάνω, υπάρχει έλπιδα, να ξαναζήσουν τα χωριά μας, και όχι να γίνουν το αποθημένο των ανθρώπων των πόλεων.

'Η απλά και μόνο το hobby τους και το ξεσκασμά ή ξεσπασμά τους.

Για μας, είναι κάτι πολύ παραπάνω, που για να το καταλάβετε θα πρέπει να ξεκινήσουμε από την αρχή... να προσδιορίσουμε τη αναζητά ο καθένας από τη ζωή του...

Γιατί όντως είναι μεγάλη απόφαση να ζήσουμε πάνω, αλλά διαλέγει και πέρνει ο καθένας, απλά καλά θα ήταν να ξεκαθαρίσουμε και από ποια πλευρά μιλά ο καθένας μας!

Τι θέλουμε τελοσπάντων; έναν Ασπροπόταμο για το σαββατοκύριακο και το δεκαπενταύγουστο ή έναν Ασπροπόταμο γεμάτο ζωή;

Στο Νυμφαιο πλέον, δεν υπάρχουν "Ασπροποταμίτες"... εμείς μπορούμε να ελπίζουμε, και να πιστέψουμε σε κάτι καλύτερο για το τόπο μας.

Φίλε μου Δημήτρη σε παρακαλώ μην απαντήσεις... πρώτον γιατι όπως πολυ σωστά είπες,
"αφηνω σε τριτους αναγνωστες να τα σχολιασουν, αν τα σχολιασουν."
και δεύτερον είναι ξεκάθαρη η δική σου οπτική για τον Ασπροπόταμο.

Ανώνυμος είπε...

i sxesi tou kathe ena me tin perioxi odos einai kati prosopiko kai to prosdiorizei o idos
i aisthiki anaplasi kai diorthosi kapoion pragmaton opos i steges einai anagaia
KATA THN GNOMI MOU GIA NA EPIBIOSEI I PERIOXI PREPEI NA GURISEI PROS TA PISO. STIS RIZES TIS STA ETHIMA K STA PANIGIRIA. DEN EXEI ANAGI O ASPROPOTAMOS APO LOUDOVIKOUS ,APO JEEP, APO NOMARXES POU ERXODE NA PIOUN TSIPOURA KAI APO TOURISTES
ALEXANDROS

Ανώνυμος είπε...

kyrie ident giati na to paradextoume;;giati mallon na apodextoume mia toso ypokritiki stasi;;den topothetise kai ypografeis me pseydwnymo..deilo mou moiazei ayto..fronw episis oti o aspropotamos den einai gia tous paratheristes opws sas aresei na xaraktirizeste..kai sto katw katw to metsovo ti exei;;epidi zoune ekei;;epidi exei topika proionta kai exei dynati taytotita san topos;;oso gia ta skoupidia,asximes pinelies se omorfo topio...aytes oi pinelies einai gia mas;;apo emas;;apo tous paratheristes;apo tous ntopious;;apo pou;;egw ola ayta pou epikaleiste ta onomazw mizereia.kathisixasmo..o aspropotamos den einai na ton vlepoume mono apo fwtografies kai ftina imerologia..einai na kanoume kati ousiastiko gia ayton ton topo pou kalista mporw na anaptyksw kai egw ta epixeirimata mou kai tis theseis mou..me kathe sevasmo an kai den sas gnwrizw..o aspropotamos kseftilizetai kai kakometaxeirizetai prwta apo emas tous ntopious fronw..kai exontas pliri epignwsi tou eaytou mou...me vgazw apeksw..eyxaristw ek twn proterwn gia to post...

ident είπε...

Αγαπητέ Ανώνυμε, η ανωνυμία δεν με ενοχλεί, αλλά το βρίσκω κάπως παράξενο να εγκαλούμαι για δειλία επειδή χρησιμοποιώ ψευδώνυμο. Ως ident διαθέτω εδώ και 3,5 χρόνια παρουσία στο Blogger και μπορείς θαυμάσια, αν ενδιαφέρεσαι, να διαβάσεις το ονοματεπώνυμό μου στο προφίλ μου. Πάντως δεν νομίζω ότι διαφωνούμε σε κάτι ουσιαστικό. Εκτός εάν δεν έγινε σαφές ότι οι παραθεριστές (με την κυριολεκτική σημασία του όρου) του Ασπροποτάμου είναι (σχεδόν αποκλειστικά) ντόπιοι.