Δευτέρα, 12 Νοεμβρίου 2012

Η Ελλάδα μπορεί - Ιδέες Επιχειρηματικότητας στον Αγροτικό Τομέα

Του Ηλία Μαμαλάκη

Ναι υπάρχει μια χαλαρή ένωση ανθρώπων που ονομάζεται «Η Ελλάδα μπορεί». Προσπαθούνε μέσα από ομιλίες και συνεντεύξεις να προβάλλουν Νεοέλληνες που μέσα από την γκαντεμιά της κρίσης πάνε ένα βήμα μπροστά. Παρά του ότι η κρίση με χτυπάει και εμένα συχνά και απογοητεύομαι δέχτηκα να γίνω συντονιστής σε μια εκδήλωση όπου θα παρουσιαζόντουσαν έξι νέοι επιχειρηματίες που κάτι έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια μέσα στο γνωστό περιβάλλον της ανέχειας.
Ο πρώτος ομιλητής της συγκέντρωση ήταν ο κύριος Δημήτρης Κουτσολιούτσος με την πιο καινοτόμο ιδέα της όλης παρουσίασης. Ήταν ο μόνος από τους ομιλητές που η οργάνωση του είναι κοινωνικού χαρακτήρα και όχι επιχειρηματική. Να τι έκανε, ονόμασε στο internet μια σελίδα που λέγεται «Γίνε αγρότης».
Τι κάνει λοιπόν ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος; Φέρνει σε επαφή οικογένειες που ενδιαφέρονται να έχουν φρέσκα λαχανικά στο σπίτι τους με αγρότες που τα καλλιεργούν. Οι οικογένειες ονοματίζουν πόσα τετραγωνικά μέτρα γης χρειάζονται και ορίζουν στον αγρότη τι θα καλλιεργήσει, χειμωνιάτικα και καλοκαιρινά ζαρζαβατικά. Σε ένα διάστημα από 30-90 μέρες ανάλογα το ζαρζαβατικό οι παραδόσεις αρχίζουν κατ’ οίκον σε τιμές που είναι το 1/3 της τιμής της αγοράς. Και ο αγρότης είναι υπέρ ευχαριστημένος γιατί παίρνει τιμή καλύτερη από αυτή που θα έπαιρνε από τον έμπορα και η αγοράστρια οικογένεια γιατί παίρνει πιο φθηνά και κυρίως πιο φρέσκα. Η σελίδα του κυρίου Κουτσολιούτσου στο internet είναι www.gineagrotis.gr. Σημειώστε ότι ο Δημήτρης ανήκει σε μεγάλη επιχειρηματική οικογένεια και το "γίνε αγρότης" το κάνει για το κέφι του.
Η δεύτερη ομιλήτρια ήταν η Αύρα Πανουσοπούλου. Την γνωρίζω εδώ και 13 χρόνια. Μεγάλη αγωνίστρια της ζωής, αλλά συνάμα πολύ μερακλού πάνω στο φαγητό. Εδώ και πολύ καιρό έχει φτιάξει στην Αγιά το εργαστήριό της που το λέει «Γιάμ». Το τι φτιάχνει και πως το φτιάχνει εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα της αγοράς και σε γλυκά και σε μεζέδες. Έχει ένα ρομαντισμό η δουλειά της. Η ίδια είπε ότι όταν κάτι μου βγαίνει ακριβό δεν προσπαθώ να το κάνω φθηνότερο, αλλά προσπαθώ να το κάνω καλύτερο για να δικαιολογεί την τιμή του. Συχνά δοκιμάζω τα βαζάκια του "Γιάμ" και με χαρά άκουσα ότι ξεκίνησε εξαγωγές. Η σελίδα της κυρίας Αύρα Πανουσοπούλου στο internet είναι www.yiam.gr.
O τρίτος στη σειρά ήταν ο Μιχάλης Σταματιάδης από την «Mediterranean Herbs» εταιρεία που εμπορεύεται βότανα. Τα περισσότερα τα μαζεύει στο νησί του τη Χάλκη. Σεμνός, μίλησε με απόλυτη ειλικρίνεια και τις προσπάθειες που κάνει για να μαζέψει καθαρά, αγνά βότανα, τόσο από το νησί του, όσο και από καλλιεργητές απ’ όλη την Ελλάδα. Τα βότανά του προορίζονται και για την κουζίνα, αλλά και για αφεψήματα. Και φυσικά ο κύριος σκοπός του είναι οι εξαγωγές εκτός Ελλάδος. Η σελίδα του Μιχάλη Σταματιάδη στο internet είναι www.mediterraneanherbs.gr
Τα «Mastihashop» εκπροσωπήθηκαν από την κυρία Μαριαλένα Κάβουρα. Εντυπωσιάστηκα από την ορθή γλώσσα, την περιεκτικότητα του λόγου και την ακρίβεια σε όσα έλεγε. Είναι μια χαρακτηριστική επιχειρηματική ενέργεια προόδου στην Ελλάδα από την εν γένει συντηρητική  συνεταιριστική οργάνωση των Μαστιχοπαραγωγών Χίου. Ψυχή των Mastihashop ο Γιάννης Μανδάλας. Ό,τι έχει μαστίχα θα το βρείτε στα Mastihashop και παρά την επιτυχία τους δεν σταματάνε εκεί. Έχουν ήδη 10 μαγαζιά στην Ελλάδα, 5 στο εξωτερικό και σύντομα άλλα δύο.  Και παρά του ότι το κύριο προϊόν τους είναι η μαστίχα εδώ και καιρό μέσα στα μαγαζιά έχουν οτιδήποτε είναι Μεσόγειος, Ελλάδα και αρέσει. Μα έχουν κάνει ακόμα ένα βήμα. Σιγά-σιγά σε όλα τα μαγαζιά θα μπουν εργαστήριο να φτιάχνουν φρέσκια τσίχλα, να φτιάχνουν λουκουμάκια μπροστά σας, να σας εμπλέκουν στην μαγειρική, να πίνετε γλυκόπιοτο λικέρ και να σας κάνουν πρεσβευτές της μαστίχας σε όλο τον κόσμο.
Η σελίδα είναι www.mastihashop.com
Ο Θωμάς Δούζης εκπροσώπησε την εταιρεία «Έργον». Πιστέψανε σε κάτι πολύ απλό και που το έχουν κάνει πάρα πολλοί, αλλά με εντελώς υποτονικό τρόπο. Όταν βρήκαν ένα πολύ καλό μέλι σε ποσότητα το αγόρασαν, το βάλανε σε όμορφα βαζάκια, φτιάξαν ακόμα πιο όμορφες ετικέτες σε 2-3 γλώσσες και βγήκαν στην αγορά και το πούλησαν μαγαζί-μαγαζί. Μετά τους κάθισε ένα λάδι από το Κολυμπάρι της Κρήτης, μετά κάτι άλλο και τα προϊόντα του «Έργον» σήμερα είναι πάρα πολλά. Και μετά τη διανομή των προϊόντων στα μαγαζιά ήρθε η ώρα του δικού τους μπακάλικου, που δεν είναι απλό μπακάλικο είναι μεζεδοπωλείο μπακάλικο. Ό,τι δοκιμάσεις μπορείς να το βρεις στα ράφια του μαγαζιού. Ο νέος αρχηγός στη κουζίνα τους είναι  ο Δημήτρης Σκαρμούτσος. Σημειώστε ότι μεταξύ άλλων έχουν κάνει και μαγαζί στο Λονδίνο. Η σελίδα στο internet είναι  www.ergonproducts.gr
Τελευταίος στη σειρά ήταν ο Δημήτρης Βασιλείου από την «Aυθεντική Πελοπόννησο». Μια εταιρεία που δεν αρκείται στην έρευνα και την ανακάλυψη εκλεκτών προϊόντων από την πελοποννησιακή γη, αλλά προσπαθεί να κάνει μια συμπαιγνία ανάμεσα στη τροφή, τη φιλοξενία και τον πολιτισμό της Πελοποννήσου. Έτσι λοιπόν στην εταιρεία εμπλέκονται μικροί παραγωγοί εκλεκτών προϊόντων, ξενοδοχεία και ξενώνες, αλλά και εστιατόρια. Η σελίδα στο internet είναι www.authentic-peloponnese.gr
Πολύ την ευχαριστήθηκα την συγκέντρωση. Δεν υπάρχουν βέβαια μόνο αυτοί, υπάρχουν δεκάδες άλλοι που προσπαθούν μέσα από τις γεωργικές παραγωγές της Ελλάδας να φτιάξουν κάτι. Η Ελλάδα στην γεωργία έχει μεγάλα περιθώρια. Έχουμε το καλύτερο σκληρό στάρι της Ευρώπης, έχουμε το καλύτερο ντοματάκι της Μεσογείου, έχουμε το μοναδικό φρέσκο ώριμο τυρί του κόσμου - τη φέτα, έχουμε την καλύτερη ελιά του κόσμου στη Καλαμάτα, έχουμε το καλύτερο ελαιόλαδο όλης της Ευρώπης. 
Η Ελλάδα μπορεί φίλες και φίλοι, αλλά συχνά βαριέται ή νυστάζει. Αν αποφασίσει να σηκωθεί από τη ζεσταμένη καρέκλα της θα τα καταφέρει.
Και ακόμα μια φορά σας θυμίζω: ξεχάστε το κράτος. Ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος.
Και για όσους ενδιαφέρονται για περισσότερες λεπτομέρειες για το «Η Ελλάδα μπορεί», μπείτε στη σελίδα του facebook  “Greeks can”.

Δεν υπάρχουν σχόλια: